Nieuws:

SMF - Just Installed!

Hoofdmenu

Wie is Sri Ramana Maharshi?

Gestart door Rozenhart, dec 18, 2023, 01:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rozenhart

Bing AI geeft antwoord:

'Sri Ramana Maharshi, geboren als Venkataraman Iyer, was een Indische yogi en goeroe. Hij werd geboren op 30 december 1879 in Tiruchuli, Tamil Nadu, India, en stierf op 14 april 1950 in Tiruvannamalai, India.

Na een ingrijpende religieuze ervaring op zijn 17e verliet hij zijn ouderlijk huis om als sannyassin (een religieuze asceet) te leven¹. Hij bracht 20 jaar lang zwijgend door in uren- en dagenlange meditatie, waarna hij zijn solitaire bestaan enigszins opgaf en een ashram om hem liet vormen.

Ramana Maharshi wilde geen leerlingen aannemen of vaste voorschriften geven voor "hoe men een spiritueel leven kan leiden", maar was beschikbaar voor darshan (het aanschouwen van het goddelijke) door zijn toegewijden, en het beantwoorden van vragen over de Indische meditatie- en yoga-disciplines.

Hij stelde dat door zelfonderzoek, de vraag "Wie ben ik?", het mogelijk is om inzicht te krijgen in de ware eigen aard, namelijk ik-loos gewaarzijn¹. Het is de denkende geest die het ik-besef creëert, maar het zuivere bewustzijn waarin dit ik-besef waargenomen wordt is de ware aard¹. Zijn leven en onderricht gaven de aanzet tot "neo-Advaita," een nieuwe religieuze beweging gericht op onmiddellijk inzicht in de ware, lege aard van het Zelf.'